Apsilankymas Zooparke su globos namų gyventojais
Užtikrinti socialinę globą neįgaliems vaikams ir jaunimui, kai jie yra likę be tėvų globos ar dėl susidariusių aplinkybių negali gyventi savo namuose ar savarankiškai ir kuriems būtina nuolatinė specialistų priežiūra – štai tokią užduotį turi Vilijampolės socialinės globos namai.
Globos namuose gyvenantiems vaikams ir jaunuoliams siekiama sudaryti
jaukią ir saugią aplinką gyventi, visuomet saugoti ir ginti jų teises bei interesus, atstatyti ir ugdyti jų gebėjimus patiems pasirūpinti savimi ir padėti sėkmingai integruotis į visuomenę, todėl iniciatyviems socialinės globos namų darbuotojams padėti galėtų ir verslo atstovai.
“Jie labai drovūs – sako Zoopark marketingo vadovė Ana Šmidt. – Kaskart primename jiems, kad laukiame jų vaikų ir suaugusių į mūsų edukacines pamokas. Tačiau socialinės darbutojos puikiai supranta, kad mūsų Zooparke vienu metu ryte gali vykti tik viena edukacinė pamoka ir jeigu tuo metu bus jų globos namų auklėtiniai, pas mus neatvyks kita mokykla, o tai negautas pelnas, todėl niekada tuo nepiktnaudžiauja. Visgi manau, kad pramogų verslininkai turėtų patys kviesti Vilijampolės socialinės globos namų auklėtinius pas save, juk taip smagu daryti dovanas.
Vilijampolės socialinės globos namų socialinė darbuotoja Karolina Adomaitytė pasidalino įspūdžiais po apsilankymo Zooparke su globos namų gyventojais:
– Kaip jaučiasi vaikai bendraudami su gyvūnais?
“Bendravimas su gyvūnais mūsų gyventojams teikia begalinį džiaugsmą. Gyvūno glostymas veikia raminančiai, o duodant maistelio – ugdo rūpestingumo, atsakomybės jausmą. Mūsų globos namų gyventojai noriai draugauja su gyvūnais, ne veltui turime kaniterapijos užsiėmimus. Kontakto metu užsimezga draugystė, kurios metu stiprinamas pakantumo, supratingumo, meilės jausmas, stiprinamas pasitikėjimas savimi, gyventojai mokosi kaip reikia dalintis, pažinti ir suprasti kitą.”
«Vaikai bendraudami su gyvūnais atsipalaiduoja, vyrauja geros emocijos, pamiršta savo negalias» – antrina socialinė darbuotoja Renata Kazanskienė.
– Gyvūnų terapija – mitas ar tiesa?
“Gyvūnų terapija jau kuris laikas yra taikoma pasaulyje, atlikta begalės tyrimų ir eksperimentų, kurių metu nustatytas teigiamas terapijos poveikis. Mūsų įstaigoje taip pat vyksta kaniterapijos užsiėmimai jau daugiau nei 2 metus. Norėtume išbandyti ir kitus terapijų būdus – žirgynuose, delfinariume.”
„ Intelekto negalią turintiems vaikams ypatingai reikalingi emociniai potyriai, nes jie pasaulį priima ir pažįsta tik per emocijas. Pažintis ir bendravimas su gyvūnais padeda patirti daug teigiamų emocijų. Vaikai tampa ramesni, linksmesni, jie atsiveria išoriniam pasauliui, „pradeda išlįsti iš savo kiauto“, darosi labiau pasitikintys savimi, drąsesni. Tad drąsiai galiu teigti, kad gyvūnų terapija ne mitas, o labai efektyvi priemonė patirti ir išreikšti emocijas ir ne tik negalią turintiems vaikams“ – teigia Renata Kazanskienė.
– Kaip vyko apsilankymas Zooparke? Kaip elgėsi ir jautėsi vaikai?
Pirmiausia dar kartą, visos komandos vardu norime padėkoti už puikią galimybę apsilankyti tokiame parke, musų globotiniams tai ypač svarbu. Pradžioje gyventojai jautėsi kiek nejaukiai, ne visai buvo aišku kur esame, ką reikės daryti. Tačiau tik pamačius gyvūnus jų veidai nušvito, visi norėjo gyvūnėlius paliesti ir pavaišinti. Zooparko edukatorė idomiai pasakojo apie kiekvieną parke esantį gyvūnėlį, visi įdėmiai klausėsi, smalsiai klausinėjo, dalijosi teigiamomis emocijomis.
– Dažnai pastebima, kad išskirtinių poreikių turinčių vaikų reakciją į gyvūnus būna agresyvi. Ką reiškia, jeigu vaikas rodo agresiją?
“Agresija – tai mūsų savisauga, bandymas apsiginti nuo tam tikrų dirgiklių. Agresiją dažniausiai išprovokuoja baimės ar nesaugumo jausmas. Nepažįstamoje aplinkoje vaikas jaučiasi nesaugus, todėl gali pradėti elgtis agresyviai. Kita dažna priežastis – draudimai („nelipk“, „negalima“, „padėk“ ir t.t.), kurie kertasi su vaikų interesais ir neretai juos išprovokuoja elgtis agresyviai.” – pasakoja K. Adomaitytė.
„Vaikas agresiją dažniausiai rodo dėl neišspręstų vidinių problemų kylančių dėl santykių su artimais žmonėmis. Dažnai agresijos priežastimi būna dėmesio stoka vaikui“ – papildo R. Kazanskienė
– Kaip elgtis auklėtojoms/mokytojoms, jeigu vaikas piktybiškai bando nuskriausti gyvūną edukacinės pamokos metu?
“Pirmiausia nereikėtų vaiko užsipulti ir pradėti jo barti ar gėdinti prieš kitus. Geriausias metodas pakalbėti su vaiku, išklausyti kodėl jis vienaip ar kitaip pasielgė, leisti jam nurimti. Vaikui reikėtų paaiškinti neigiamo elgesio pasėkmes ir aptarti „gerojo“ elgesio naudą.” – mano socialinė darbuotoja Karolina.
Socialinė darbuotoja R. Kazaskienė papildo „Jeigu intelekto negalią turintis vaikas skriaudžia gyvūnus būtina jį sustabdyti ir neleisti jam to daryti . Reikia paaiškinti, kad gyvūno negalima skriausti, kad jam, kaip ir mums skauda, tik vengiant šiurkštaus, pikto tono ir elgesio su vaiku. Vėliau nesusikoncentruoti į netinkamą vaiko poelgį , nebepriminti ir nepriekaištauti dėl šio poelgio, bet pagirti jį , kad jis neskriaudžia gyvūno. Taip mokinsime vaiką pozityvaus elgesio.“
Birželio 22d. Zoopark šventė savo pirmąjį gimtadienį, kurio metu visą dieną vyko edukacinės pamokos, skirtos vaikams ir suaugusiems. Visi lankytojai turėjo galimybę nusifotografuoti su Zoopark gyventojais ir pavaišinti juos darbuotojų sukurtais daržovių “tortais”.
Šiuo metu Kauno edukaciniame zoologijos sode gyvena 25 gyvūnų rūšys. Įrenginėjamame zoologijos sode Vilniuje planuojama apgyvendinti 65 gyvūnų rūšis.